5 жовтня 2016 року набуває чинності Закон України «Про
органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів», який визначає основи організації та
діяльності з примусового виконання судових рішень і рішень
інших органів державними виконавцями органів державної виконавчої служби та
приватними виконавцями, їх завдання та правовий статус.
Зазначений Закон не передбачає ліквідацію державної
виконавчої служби, а ставить на ряду з нею приватних виконавців, які
здійснюватимуть примусове
виконання судових рішень і рішень інших органів у визначених Законом України
"Про виконавче провадження" випадках.
На підбір та підготовку кадрів перших фахівців
передбачено три місяці, екзаменаційну перевірку яких буде проводити
Міністерство юстиції України.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 зазначеного Закон,
приватним виконавцем може бути громадянин України, не молодший 25 років, який
має вищу юридичну освіту ступеня магістра, володіє державною мовою, має стаж
роботи у галузі права після отримання диплома магістра не менше двох років та
склав кваліфікаційний іспит.
Що стосується прав і повноважень «приватних
колекторів», то вони істотно не відрізняються від прав і повноважень, якими
наділені державні виконавці.
Однак виконувати приватні виконавці можуть не
всі судові рішення. Не в їх
компетенції робота з боржниками у вигляді держави, державних органів, органів
місцевого самоврядування, а також державними і комунальними підприємствами.
Крім того вони позбавлені права виселяти фізичних осіб
з житла. Основними клієнтами приватників стануть юридичні особи, тобто
підприємства та фірми різних форм власності.
Приватний виконавець захищений законом. За втручання в
роботу та/або опір приватного виконавця передбачено штраф до 3400 гривень,
арешт строком до півроку або навіть позбавлення волі до двох років.
В результаті впровадження приватних виконавців фізичні та юридичні особи
отримають право вільного вибору приватного виконавця з числа тих, відомості про
яких внесено до Єдиного реєстру приватних виконавців України, з урахуванням
місця виконання рішення, визначеного Законом України "Про виконавче
провадження".
Основними аргументами прихильників приватної
виконавчої служби є неналежна робота державної виконавчої служби та процвітання
в ній корупції, однак не виключено те, що приватні виконавці можуть стати
черговою корупційною системою, яка буде надавати на бізнес тиск, тому
залишається тільки надіятись на те, що нинішнє реформування системи виконавчої
служби надасть нашій державі ефективних та добросовісних виконавців судових
рішень.
Коментарі