Згідно Єдиного реєстру судових рішень останнім часом приймається близько 10-ти рішень в день про поновлення незаконно звільнених поліцейських із присудження їм компенсацій за незаконне звільнення в середньому близько сорока тисяч гривень. По приблизним підрахункам за 10 днів присуджується близько 400 тис. гривень компенсації, яка відшкодовуватиметься за рахунок бюджету.
Суть спору полягає у тому, що поліцейських масово направляли на атестації та у випадку, якщо комісію не в повній мірі задовільняли їх результати, поліцейських звільняли із займаних посад за службовою невідповідністю. Але ж такий запис у трудовій книжці поліцейського має неабиякий негативний наслідок для подальшої його кар'єри.Тому й звільнення потягли за собою масові позови до суду, які в переважній більшості задовільняються
Судові рішення мотивовані тим, що позивачі прийняті на службу до поліції на умовах, визначених пунктом 9 Розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про національну поліцію",
шляхом видання наказу про призначення за їх згодою, з присвоєнням
спеціального звання старшого сержанта поліції, з чого слідує, що питання
про їх відповідність вимогам до поліцейських було вирішено у момент
видання наказу про прийняття на службу.
Проведення атестації без необхідних передумов і за відсутності підстав, передбачених частиною другою статті 57 Закону України "Про національну поліцію", суперечить вимогам цього закону.
Під час проходження співбесіди членами атестаційних комісій
задавались питання, які не мають відношення до їх службової
діяльності, відповіді на які могли б визначити його професійний рівень,
ділові і особисті якості.
Під час атестацій члени
атестаційних комісій досліджували лише стандартний пакет документів,
перелічених у самій формі бланку, а саме: атестаційний лист, декларацію про доходи,
послужний список, інформаційну довідку, висновок про результати
перевірки достовірності відомостей, передбачених пунктом 2 частини
п'ятої статті 5 Закону України "Про очищення влади"
та інформацію з відкритих джерел. Жодних інших документів (заяви чи скарги на дії позивача, акти службових розслідувань, відомості про притягнення до дисциплінарної відповідальності тощо) атестаційні комісіі не досліджували. Комісії не досліджували можливість або неможливість переведення позивача за його згодою на іншу посаду чи роботу, що відповідає його професійному рівню, або направлення його на навчання з подальшою (не пізніше ніж через рік) повторною атестацією.
Письмові
докази не містили будь-яких фактів щодо недбалого відношення позивачів
до службових обов'язків, вони характеризувалися з позитивної сторони, у
тому числі і щодо виконання службових обов'язків.
За
таких обставин, висновки атестаційних комісій про те, що позивачі не
відповідають займаним посадам та підлягають звільненню зі служби в поліції
через службову невідповідність не ґрунтуються на матеріалах,
передбачених Інструкцією про порядок проведення атестування
поліцейських, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 листопада 2015 року № 1465 (далі - Інструкція № 1465).
З
урахуванням викладеного, висновки атестаційних комісій є
необґрунтованими та не можуть бути покладені в основу прийняття наказу про звільнення позивачів зі служби в
поліції.
Коментарі