У практичній діяльності маємо звернення членів сімей заги,лих військовослужбовів із питаннями законності відмови Міністерства оборони України у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Один з випадків, це коли комісія з розгляду питань, повязаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, відмовляє членам сімї загиблого військовослужбовця у виплаті у звязку із тим, що смерть настала після звільнення з військової служби, хоча захворювання та смерть були повязані з військової службою. Комісія посилається на те, що у законі передбачена виплата за смерть "військовослужбовця", а не особи, яка звільнена з військової служби.
На мою думку такі рішення є незаконними. Відбувається проста гра слів, яка спрямована на перешкоджання отримання членами сімї загиблого гаратованою державою допомоги.
Один з випадків, це коли комісія з розгляду питань, повязаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, відмовляє членам сімї загиблого військовослужбовця у виплаті у звязку із тим, що смерть настала після звільнення з військової служби, хоча захворювання та смерть були повязані з військової службою. Комісія посилається на те, що у законі передбачена виплата за смерть "військовослужбовця", а не особи, яка звільнена з військової служби.
На мою думку такі рішення є незаконними. Відбувається проста гра слів, яка спрямована на перешкоджання отримання членами сімї загиблого гаратованою державою допомоги.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про соціальний і
правовий статус військовослужбовців та членів їх сімей» одноразова грошова
допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати
працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців,
військовозобов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або
перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому
резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата,
що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Відповідно до ч.2 статті 16 Закону України «Про соціальний і
правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова
допомога призначається і виплачується у разі:
- загибелі (смерті) військовослужбовця (крім
військовослужбовця строкової служби) під час виконання ним обов'язків
військової служби або внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням ним
обов'язків військової служби;
- смерті військовослужбовця (крім військовослужбовця
строкової служби), що настала в період проходження ним військової служби або
внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження
ним військової служби.
З огляду на викладене, законодавець передбачає випадки
смерті:
1) в період
проходження військової служби;
2) внаслідок
захворювання, що мало місце в період проходження служби.
Очевидно, що смерть «внаслідок захворювання, що мало місце в
період проходження служби» знаходиться у часовому просторі поза періодом
проходження військової служби. Це ж підтверджує і застосування словосполучення
у минулому часі - «мало місце» (захворювання). Коли? – «…у період проходження
військової служби»
Застосування законодавцем поняття «смерть
військовослужбовця» охоплює як буквально смерть особи, яка на даний час
проходить військову службу, так і «смерть військовослужбовця» після звільнення
його з військової служби але «внаслідок захворювання, що мали місце в період
проходження служби».
Аналогічно й смерть «…від захворювання, пов’язаного з
виконанням ним обов’язків військової служби» стосується усіх осіб, які будучи
військовослужбовцем, отримали захворювання від час виконання обов’язків військової
служби та у подальшому померли від цього захворювання. І у даному випадку не
важливо чи мала особа статус військовослужбовця на момент смерті.
Відповідно п.2 ч.1 статті 3 Закону України «Про соціальний іправовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» дія цього закону
поширюється на військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю внаслідок
захворювання, пов'язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок
захворювання після звільнення їх з військової служби, пов'язаного з проходженням
військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей
військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.
Отже, якщо дія цього закону поширюється на
військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю після їх звільнення з
військової служби та членів їх сімей, то очевидним є те, що вона поширюється й
на осіб, які померли в
наслідок хвороби, отриманої при виконанні обов’язків з
військової служби та членів їх сімей. Адже смерть особи є тяжчим наслідком
захворювання ніж інвалідність, відповідно сім’ї таких колишніх
військовослужбовців потребують ще більшого соціального захисту, для чого і
призначений Закон.
Законодавець застосовує поняття військовослужбовець в
контексті «особа, яка проходила військову службу та у подальшому була звільнена
з неї» у ч.6 ст.11 Закону України «Про соціальний і правовий захист
військовослужбовців та членів їх сімей». Зокрема зазначено:
«…військовослужбовці, звільнені з військової служби внаслідок захворювання,
пов'язаного з виконанням обов'язків військової служби, члени сімей
військовослужбовців приймаються на обстеження і лікування до військово-медичних
закладів охорони здоров'я в порядку, встановленому Міністерством оборони
України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими
формуваннями та правоохоронними органами».
Аналогічним чином поняття військовослужбовець застосовується
й у інших законодавчих актах, зокрема:
- у п.5ст.26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу»:
«…військовослужбовці, звільнені з військової служби в запас, забезпечуються
відповідним обмундируванням…»,
- у назві
Постанови Кабінету Міністрів України №696 від 18.05.1998 «Питання організації
соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, звільнених у запас або
відставку»
- та
інших.
Враховуючи викладене, радимо звертатися до адвокатів, військового адвоката з метою оскарження незаконного рішення Міністерства оборони України про віддмову у призначенні та виплати одноразовоїх грошової допомоги у разі смерті (загибелі) військовослужбовця під час проходження військової служби. Контактні дані адвокатів зазначені у розділі "Контакти"
Коментарі