Сьогодні чимало військовослужбовців, які
проходили військову службу за контрактом та в яких строк дії такого контракту
закінчився, зіткнулися з проблемою звільнення в запас, а якщо точніше –
неможливістю звільнитися. Причиною цього стала війна на Сході держави у зв’язку
з якою Указом Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про
часткову мобілізацію", затвердженим Законом України від 22 липня 2014 року
№ 1595-VII автоматично продовжено строк дії контракту на час дії особливого
періоду. Таким чином контракт продовжено до оголошення Президентом України демобілізації
– по крайній мірі це офіційна відповідь командування військових формувань. Однак на нашу думку, це не зовсім так.
Якщо коротко, то в Законі України
"Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" зазначено, що особливий
період - період функціонування національної економіки, органів державної влади,
інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України,
інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і
організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного
обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності
України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім
цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з
моменту введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях та охоплює
час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення
воєнних дій.
Тобто, особливий період настає з моменту
оголошення про мобілізацію або з моменту введення воєнного стану. В Україні не
було оголошено ні того ні іншого, а проведена лише часткова мобілізація, яка не
несе за собою настання особливого періоду. Жодного нормативно-правового акту
яким би було визначено, що на даний час в державі введено особливий період, немає.
Крім того, згідно вищевказаного
визначення, особливий період має часові межі та
охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після
закінчення воєнних дій.
Відповідно до п. 3 Указу Президента
України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію", на
який посилається командування військових формувань, зазначено, що часткова
мобілізація проводиться протягом 45 діб із дня набрання чинності цим Указом.
Відповідно до п. 8 Указ набирає чинності після затвердження Верховною Радою
України.
Відповідно до Закону України "Про
затвердження Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" від
22 липня 2014 року, даний закон набирає чинності з моменту опублікування, і
опублікований він був 24 липня 2014 року в офіційному виданні газети
"Урядовий кур'єр" № 132.
Отже, із аналізу даної правової норми
вбачається, що її дія була обмеженою, а саме: з моменту оголошення Указу
Президента України "Про часткову мобілізацію" і закінчилась кінцевим
строком часткової мобілізації, тобто 06 вересня 2014 року якщо говорити про
першу хвилю мобілізації.
А відтак, якщо на момент закінчення дії
контракту, Указ Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про
часткову мобілізацію" втратив свою силу (а він діяв як зазначалося вище
протягом 45 діб), то відповідно до ст. 26 ч. 6 п. а Закону України "Про
військовий обов'язок і військову службу" особа підлягає звільненню з
військової служби у зв'язку з закінченням строку контракту.
В даному випадку законодавець тільки в
одному випадку передбачає виняток щодо можливості звільнення особи з військової
служби за контрактом в період особливого стану (якщо такий дійсно було оголошено та діяв би на
всій території держави чи окремих її місцевостях), коли такий контракт було
укладено в період особливого стану до прийняття рішення про демобілізацію ( ст.
26 ч. 8 п. 3 п.б Закону України "Про військовий обов'язок і військову
службу").
Одним із елементів реформування Збройних
Сил України було запровадження військової служби за контрактом. Це угода між
людиною та державою щодо умов проходження служби, і що саме важливе щодо
строку, на який громадянин залучається до служби. Після закінчення терміну дії
контракту військовослужбовець повинен бути звільнений з лав Збройних Сил
України і крапка. Єдиним виключенням може бути воєнний стан, який не
запроваджено.
Законність є ознакою правової держави і є
неприйнятним трактування державою законодавства на свій лад.
Таку позицію правозахисна група «Ваш
юрист» наразі відстоює у судах.
Коментарі