Перейти до основного вмісту

Як звільнитися зі Збройних Сил по закінченню контракта?



Сьогодні чимало військовослужбовців, які проходили військову службу за контрактом та в яких строк дії такого контракту закінчився, зіткнулися з проблемою звільнення в запас, а якщо точніше – неможливістю звільнитися. Причиною цього стала війна на Сході держави у зв’язку з якою Указом Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію", затвердженим Законом України від 22 липня 2014 року № 1595-VII автоматично продовжено строк дії контракту на час дії особливого періоду. Таким чином контракт продовжено до оголошення Президентом України демобілізації – по крайній мірі це офіційна відповідь командування військових формувань. Однак на нашу думку, це не зовсім так.
Якщо коротко, то в Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" зазначено, що особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Тобто, особливий період настає з моменту оголошення про мобілізацію або з моменту введення воєнного стану. В Україні не було оголошено ні того ні іншого, а проведена лише часткова мобілізація, яка не несе за собою настання особливого періоду. Жодного нормативно-правового акту яким би було визначено, що на даний час в державі введено особливий період, немає.
Крім того, згідно вищевказаного визначення, особливий період має часові межі та  охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Відповідно до п. 3 Указу Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію", на який посилається командування військових формувань, зазначено, що часткова мобілізація проводиться протягом 45 діб із дня набрання чинності цим Указом. Відповідно до п. 8 Указ набирає чинності після затвердження Верховною Радою України.
Відповідно до Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" від 22 липня 2014 року, даний закон набирає чинності з моменту опублікування, і опублікований він був 24 липня 2014 року в офіційному виданні газети "Урядовий кур'єр" № 132.
Отже, із аналізу даної правової норми вбачається, що її дія була обмеженою, а саме: з моменту оголошення Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" і закінчилась кінцевим строком часткової мобілізації, тобто 06 вересня 2014 року якщо говорити про першу хвилю мобілізації.
А відтак, якщо на момент закінчення дії контракту, Указ Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію" втратив свою силу (а він діяв як зазначалося вище протягом 45 діб), то відповідно до ст. 26 ч. 6 п. а Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" особа підлягає звільненню з військової служби у зв'язку з закінченням строку контракту.
В даному випадку законодавець тільки в одному випадку передбачає виняток щодо можливості звільнення особи з військової служби за контрактом в період особливого стану (якщо  такий дійсно було оголошено та діяв би на всій території держави чи окремих її місцевостях), коли такий контракт було укладено в період особливого стану до прийняття рішення про демобілізацію ( ст. 26 ч. 8 п. 3 п.б Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").
Одним із елементів реформування Збройних Сил України було запровадження військової служби за контрактом. Це угода між людиною та державою щодо умов проходження служби, і що саме важливе щодо строку, на який громадянин залучається до служби. Після закінчення терміну дії контракту військовослужбовець повинен бути звільнений з лав Збройних Сил України і крапка. Єдиним виключенням може бути воєнний стан, який не запроваджено.
Законність є ознакою правової держави і є неприйнятним трактування державою законодавства на свій лад.
Таку позицію правозахисна група «Ваш юрист» наразі відстоює у судах.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЄСПЛ: Катування, нелюдське, таке, що принижує гідність. Поводження та покарання

1. КАТУВАННЯ Визначення Три широкі сфери заборони, зазначені у статті 3, визначаються як відмінні одна від одної, але пов’язані між собою. Як зазначала Європейська комісія з прав людини у Грецькій справі (Грецька справа, звіт Комісії від 5 листопада 1969 року, Щорічник № 12): “Цілком очевидно, що може існувати поводження, до якого застосовуються усі ці категорії, бо будь-яке катування є нелюдським і таким, що принижує гідність, видом поводження, а нелюдське поводження є також таким, що принижує гідність Щоб зрозуміти, який саме тип поведінки забороняється, і до якої з категорій його слід відносити, потрібно знати про правовий зміст кожного з термінів, зазначених у статті 3. Статтю 3 можна розбити на п’ять елементів: -           катування; -           нелюдське; -           таке, що принижує гідність; -      ...

Хто повинен ремонтувати внутрішньобудинкові мережі?

На практиці часто виникають ситуації, коли лопнув або просто протікає стояк на рівні Вашої квартири і підтоплює сусідів. Виникає питання, хто повинен платити за його ремонт та відшкодовувати збитки сусідам. Відповідь однозначна - житлова організація - ЖЕК або ОСББ на балансі яких перебуває весь будинок. Стояк відноситься до майна спільного користування, оскільки він призначений для обслуговування декількох квартир, а не лише Вашої. Згідно Закону у житловій організації з коштів, які Ви сплачуєте за утримання будинку повинен утворюватися ремонтний фонд, за рахунок якого і повинні ремонтуватися, систематично обслуговуватися внутрішньобудинкові мережі. А вже якщо прорвало трубу, яка відводиться від загального стояка для обслуговування персонально Вашої квартири, відповідальність буде покладено на ВАС. Що ж робити, якщо звернулися в ЖЕК чи ОСББ, а ремонт не виконується, оскільки посилаються на відсутність коштів. У такому випадку можна найняти спеціалістів, за власний кошт здійснити р...

Довідка про невикористання права на приватизацію. Де її отримати?

п.20 ПОЛОЖЕННЯ про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян передбачено надання особою довідки з попередніх  місць  проживання  (після  1992  року)  щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду. На практиці, у звязку із неоднаковим трактуваннням Положення міськими радами різних міст постає питання: - ким видається зазначений документ - чи законною є вимога збору додаткових довідок для отримання цього документу. Ми отримали роз"яснення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України про те, що таким документом можуть бути: - довідки органів приватизації (управління комунального майна) з попередніх місць проживання щодо невикористання права на приватизацію або - довідки Банку, що підтверджують невикористання громадянином житлових чеків для приватизації житлового фонду.