Перейти до основного вмісту

Як звільнитися зі Збройних Сил по закінченню контракта?



Сьогодні чимало військовослужбовців, які проходили військову службу за контрактом та в яких строк дії такого контракту закінчився, зіткнулися з проблемою звільнення в запас, а якщо точніше – неможливістю звільнитися. Причиною цього стала війна на Сході держави у зв’язку з якою Указом Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію", затвердженим Законом України від 22 липня 2014 року № 1595-VII автоматично продовжено строк дії контракту на час дії особливого періоду. Таким чином контракт продовжено до оголошення Президентом України демобілізації – по крайній мірі це офіційна відповідь командування військових формувань. Однак на нашу думку, це не зовсім так.
Якщо коротко, то в Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" зазначено, що особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Тобто, особливий період настає з моменту оголошення про мобілізацію або з моменту введення воєнного стану. В Україні не було оголошено ні того ні іншого, а проведена лише часткова мобілізація, яка не несе за собою настання особливого періоду. Жодного нормативно-правового акту яким би було визначено, що на даний час в державі введено особливий період, немає.
Крім того, згідно вищевказаного визначення, особливий період має часові межі та  охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Відповідно до п. 3 Указу Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію", на який посилається командування військових формувань, зазначено, що часткова мобілізація проводиться протягом 45 діб із дня набрання чинності цим Указом. Відповідно до п. 8 Указ набирає чинності після затвердження Верховною Радою України.
Відповідно до Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" від 22 липня 2014 року, даний закон набирає чинності з моменту опублікування, і опублікований він був 24 липня 2014 року в офіційному виданні газети "Урядовий кур'єр" № 132.
Отже, із аналізу даної правової норми вбачається, що її дія була обмеженою, а саме: з моменту оголошення Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" і закінчилась кінцевим строком часткової мобілізації, тобто 06 вересня 2014 року якщо говорити про першу хвилю мобілізації.
А відтак, якщо на момент закінчення дії контракту, Указ Президента України від 21 липня 2014 року № 607 "Про часткову мобілізацію" втратив свою силу (а він діяв як зазначалося вище протягом 45 діб), то відповідно до ст. 26 ч. 6 п. а Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" особа підлягає звільненню з військової служби у зв'язку з закінченням строку контракту.
В даному випадку законодавець тільки в одному випадку передбачає виняток щодо можливості звільнення особи з військової служби за контрактом в період особливого стану (якщо  такий дійсно було оголошено та діяв би на всій території держави чи окремих її місцевостях), коли такий контракт було укладено в період особливого стану до прийняття рішення про демобілізацію ( ст. 26 ч. 8 п. 3 п.б Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").
Одним із елементів реформування Збройних Сил України було запровадження військової служби за контрактом. Це угода між людиною та державою щодо умов проходження служби, і що саме важливе щодо строку, на який громадянин залучається до служби. Після закінчення терміну дії контракту військовослужбовець повинен бути звільнений з лав Збройних Сил України і крапка. Єдиним виключенням може бути воєнний стан, який не запроваджено.
Законність є ознакою правової держави і є неприйнятним трактування державою законодавства на свій лад.
Таку позицію правозахисна група «Ваш юрист» наразі відстоює у судах.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЄСПЛ: Катування, нелюдське, таке, що принижує гідність. Поводження та покарання

1. КАТУВАННЯ Визначення Три широкі сфери заборони, зазначені у статті 3, визначаються як відмінні одна від одної, але пов’язані між собою. Як зазначала Європейська комісія з прав людини у Грецькій справі (Грецька справа, звіт Комісії від 5 листопада 1969 року, Щорічник № 12): “Цілком очевидно, що може існувати поводження, до якого застосовуються усі ці категорії, бо будь-яке катування є нелюдським і таким, що принижує гідність, видом поводження, а нелюдське поводження є також таким, що принижує гідність Щоб зрозуміти, який саме тип поведінки забороняється, і до якої з категорій його слід відносити, потрібно знати про правовий зміст кожного з термінів, зазначених у статті 3. Статтю 3 можна розбити на п’ять елементів: -           катування; -           нелюдське; -           таке, що принижує гідність; -           поводження; -           покарання. Практика ЄСПЛ Катування як юридичний термін має власний правовий зміст. Суд висловив думку, що наміром укладачі

Хто повинен ремонтувати внутрішньобудинкові мережі?

На практиці часто виникають ситуації, коли лопнув або просто протікає стояк на рівні Вашої квартири і підтоплює сусідів. Виникає питання, хто повинен платити за його ремонт та відшкодовувати збитки сусідам. Відповідь однозначна - житлова організація - ЖЕК або ОСББ на балансі яких перебуває весь будинок. Стояк відноситься до майна спільного користування, оскільки він призначений для обслуговування декількох квартир, а не лише Вашої. Згідно Закону у житловій організації з коштів, які Ви сплачуєте за утримання будинку повинен утворюватися ремонтний фонд, за рахунок якого і повинні ремонтуватися, систематично обслуговуватися внутрішньобудинкові мережі. А вже якщо прорвало трубу, яка відводиться від загального стояка для обслуговування персонально Вашої квартири, відповідальність буде покладено на ВАС. Що ж робити, якщо звернулися в ЖЕК чи ОСББ, а ремонт не виконується, оскільки посилаються на відсутність коштів. У такому випадку можна найняти спеціалістів, за власний кошт здійснити р

Довідка про невикористання права на приватизацію. Де її отримати?

п.20 ПОЛОЖЕННЯ про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян передбачено надання особою довідки з попередніх  місць  проживання  (після  1992  року)  щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду. На практиці, у звязку із неоднаковим трактуваннням Положення міськими радами різних міст постає питання: - ким видається зазначений документ - чи законною є вимога збору додаткових довідок для отримання цього документу. Ми отримали роз"яснення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України про те, що таким документом можуть бути: - довідки органів приватизації (управління комунального майна) з попередніх місць проживання щодо невикористання права на приватизацію або - довідки Банку, що підтверджують невикористання громадянином житлових чеків для приватизації житлового фонду.